Segmo Cobra 17

Segmo Cobra eller Semo Cobra som den hette från början är ingen Smuggler men en tidig modell från Segmo båt som man starkt förknippar med Smuggler. Här följer ett intressant inlägg från Per Jansson om båtens och Segmos historia:
”Jag jobbade 1970-71 på dåvarande Semobåt
( som senare fick ändra namnet till Segmobåt då rättigheten till namnet Semo innehades av någon annan, minns inte vem, eventuellt kan det ha varit Sigurd Isacsson som också var med i båttävlarsvängen.
(Tror att namnet hade med modellbåtar att göra och att det blev ett varumärke dom han tjingat på, det är vaga minnen om det)
Segmo ( och även Semo) står för Segel- och motor(båt).
Det var Tommy  Nilsson och Lennart Petterson som startade Semo-båt 1967-68.
På min tid var vi väl 3-5 personer som var sysselsatta där.
Den första och på den tiden mycket framgångsrika båten hette Semo Cobra 17. Det var en helt egen skapelse, måhända ngt influerad av de första smugglerbåtarna (17 el 18 fot).
1969 var nog Cobrans framgångsrikaste år då modellen vann i ett flertal klasser, bl a i Roslagsloppet där min kompis Olle Dahlqvist vann i D-klassen med en ( ”optimerad” = trimmad) 55 hk Penta på akterspegeln. Man var också framgångsrik vid tävling i Berlin och på Seine i Paris det året.
Utöver Segmo Cobra 17 byggdes på min tid den första Semonan av Ingemar Nilsson ( bror till Tommy Nilsson).
Dessutom byggdes Semo-snipan, kanske är det samma som i er artikel heter Väddösnipan?
Sen var det ju förstås Smugglern. 28, 21 fotare som jag var med och plastade på.”

Bilden:
”Detta är den första versionen med ett något lägre däck. Regeländring medförde att man behövde ha högre fribordshöjd och då gjorde man en ny däcksform med högre sidor. Skrovets dimensioner var helt oförändrade. 1969 under förberedelserna till Roslagsloppet kom man på att den djupa skarpa V-bottnen gjorde att båten kanske gick onödigt djupt. Vad göra? ”Vi gör en ”skida” på botten. Sagt o gjort, man kapade bort en bit av det djupaste V-t  ca 1,75 m från aktern så att förens V gradvis blev helt plant och successivt bredare mot aktern. Längst bak var bredden på ”skidan” kanske 1,5 dm.
Båten klockades nere i Ekoln vid Skarudden utanför Uppsala först innan ombyggnationen, sedan efter. Farten hade ökat med ca 1,5 knop, körbarheten väsentligen oförändrad, smällde lite mer vid nerslag om båten hoppat upp helt ur vattnet i hög fart.
Båten på bilden har inte inbyggd botten. Den är en av de första Cobrorna som byggdes. Bilden tagen vid Öster Mörtarö på Gräsö omkring 1968-70.
Mvh Per Jansson”