Smugglers historia

Här följer en tidslinje av Smuggler-båtarnas historia presenterad av utvecklare och tidigare ägare av Smuggler Hans Lindgren från början till nutid.

1961
WEEDO 14, en av världens första båtar med konstant bottenvinkel (22 grader), ritas och byggs för tävlingsbruk av Herman Henriksson (HH), då 33 år (född 1928)

1962
deltog HH och Lennart Ebbeke (LE) i 1:a Roslagsloppet med Weedo 14, byggd i plywood med utombordsmotor. För lite effekt för topplacering.

1963
HH och LE deltar i Roslagsloppet med Weedo 14 cabin, byggd i plywood med Mercruiser 110 Hk inombordsmotor. Sensation 2:a, ledde hela loppet i dåligt väder, omkörd på finalen av en katta, 32 knop i snittfart.

1964
Weedo 14, första båten i GAP (Glasfiber Armerad Polyester), åter topp placering i Roslagsloppet.

1965
WEEDO GT 14´ med OMC/Cresent inudrev, byggs av HH, 2:a Roslagsloppet.
Modellen säljs till Sigurd Isaksson som byggde ca 200 båtar.
Weedo SS, tävlingsversionen, vann massor av tävlingar i många år (Peter Krusenstierna 2 NM)
Weedo 14 blev Weedo 20 Rescue (SOLAS), en av världens första RIB, och Weedo 22 Rescue SOLAS och Weedo 22 Off-Shore med Diesel-Jet.

1965
Hösten ritar HH Smuggler 18, inspirerad av Renato Levi.

1966
Bygger HH och LE ca 15 st Weedo 18 Smuggler i Kungsängen.
Hösten 1966 bygger Monark 20-25 Smuggler 18 med 110-135 Hk AQ (34-45 knop).
Smuggler 18 vann massor av NM och SM i många år, 2:a i Paris 6-timmars (Svensk- kajen) och 1:a i Berlin 6-timmars 1966, Hans Wiklund/Conny Frick vann SM 1969 i 1T.

1967
Monark lägger ner tillverkningen, formarna skänkts till Sportbåtsklubben.

1967
Hösten 1966-våren 1967 bygger HH och LE Smuggler 28.

1967
HH och LE bygger en Smuggler 20 (förlängd 18) med 2 x Evinrude 115 Hk utombordsmotorer till Sigurd Isaksson. 1:a Roslagsloppet, ledde Getingloppet tills motorhaveri stoppade segern.

1967
Herman Henriksson 1:a Yankee Bar Gold Cup (Öresundsloppet) i en Smuggler 28, 50 knop i snittfart, Holman Moody 400 Hk Mercruiser 2 drev, utnämnd till snabbaste båt i Norden, senare känd som Storsmuggler.
Båten såldes efter racet till en dansk som senare visade sig var en framgångsrik smugglare.
Segmobåtar börjar bygga Smuggler 28

1968
Anton Pedersen och LE 1:a Roslagsloppet i en Smuggler 28 med 450 Hk Chevrolet V8

1968
Startar samarbetet med Strömmen A/S i Norge.

1969
Bygger HH och LE Smuggler 21.
Herman Henriksson och Lennart Ebbeke vinner överlägset både Roslagsloppet, 72 knop i snitt, och Getingloppet i en Smuggler 21 med 475 Hk Mercruiser V8 och racingdrev med powertrim.
Don Aronow och Nisse Öhlund blir frånkörda, Nisse Öhlund köper vinnarbåten.
Eskil Andersson vinner 3 SM och 2 NM med Smuggler 21 med Mercury 155 Hk.
Segmobåtar börjar bygga Smuggler 21.

1970
HH och LE bygger en Smuggler 23 (förlängd 21) med dubbla Mercruiser V8.
Snabbaste Smugglern ditills.

1970/71
tas Smuggler i Norge över av Leif Kvigne, Smuggler Boat Trading A/S, senare A/S Smugboat.
Smuggler 21och Smuggler 28 Patrol och Ambulance börjar byggas i Norge.

1966-1971
Smuggler 18, 20, 21 och 28 vinner mängder av nationella och internationella tävlingar.

1970
Påbörjas tillverkning av Smuggler 28 Patrol

1970-72
Tillverkas 6 st Smuggler 28, 60 knop, i Norge till Kuwaits Kustbevakning för avancerad smuggeljakt.
Tillverkas 6 st Smuggler 28, 60 knop, i Norge till Borneos Kustbevakning för avancerad smuggeljakt.
Tillverkas 8 st Smuggler 28 Patrol till Svenska Flygvapnet

1971
Startar utveckling och tillverkning av Smuggler 45 Patrol
Naval Production, Hans Lindgren (HL), sedan 1986 ägare av Smuggler Marine, engageras som projektansvarig av KGK (KG Knutsson) och HL långvariga samarbete med Smuggler Boat/Herman Henriksson börjar

1971-1974
Tillverkas 20 st Smuggler 45 i Norge till Indiska Kustbevakningen för avancerad smuggeljakt.
Tillverkas flera Smuggler 45 till Svenska Marinen

1978-80
Tillverkas flera Smuggler 45 Flybridge i Norge till privatkunder

1974
På erfarenheter från Smuggler 45 skapas Smuggler 50

1978
Påbörjas tillverkning av Smuggler 24, Smuggler 50 i halv skala, med linjer modifierade av HH och HL på erfarenheter från omfattande tester med Smuggler 45.

1967-1994
säljer och bygger Segmo Båtar flera hundra Smuggler 21, 24 och 28.

1984
Konstrueras och byggs Smuggler 34, Smuggler 24 i större skala, 14 båtar byggs 1984-1987.

1985
Herman Henriksson säljer Smuggler Boat till Intrade Invest, Lennart Möller som startar Smuggler Marine AB tillsammans med Hans Lindgren.

1986
Verksamheten koncentreras till England och Smuggler Marine Uk Ltd startas.
Hans Lindgren vidareutvecklar Smugglers skrovlinjer och skrovkonstruktion. Båtarna byggs enligt monoquoqe/sandwich koncept i mycket avancerade kompositmaterial, (riktad armeringsfiber – kol, kevlar och S-glas- i epoxi, härdat i ugn under vakuum) och med diesel – vattenjet drift

1987
Konstrueras, tillverkades och testas Smuggler 384 prototyp (13,5 meter), då och fortfarande, världens mest avancerade strids- och landstigningsbåt byggd i avancerad komposit
Smuggler 384 är modell för Svenska Marinens Strids- och Polisbåtar.

1987
Smuggler 384 har skrovlinjer baserade på Smuggler 50 (modifierade för enkelinstallation med vattenjet och dieselmotor). Generation 3 av Smuggler erbjuder ytterligare förbättrade sjöegenskaper testade under leveranstur av Smuggler 384 nonstop från Southampton till Stockholm i 7-8 beaufort vindstyrka, medelfart 25 knop.

1987
Racing med Bertil Wiik i Smuggler 23 Racing, den första tvärstegade Smugglerbåten, toppfart 80+ knop med F-1 utombordsmotor

1988
Registreras varumärket SMUGGLER i Sverige och i England.
Smuggler Marine beslutar att huvudsakligen syssla med konstruktion, försäljning och tillverkning av snabba strids-, patrull-, polis, och räddningsbåtar byggda i avancerade kompositmaterial

1988
Utvecklas och tillverkas Smuggler 321 Rescue (11,1 meter), då och fortfarande, en av världens mest avancerade räddningsbåtar typ RIB, klassad för 45 knop offshore med 27 personer och 10 g vertikal acceleration i LCG.
Smuggler 321 har skrovlinjer modifierade för dubbelinstallation med vattenjet och dieselmotorer.

Vi tacka Hans Lindgren för den fina och värdefulla faktan, fortsättning följer inom kort.