Segmo 30XL Smuggler (Transport)

Denna Båt ska enligt uppgift vara en prototyp till transportmodellen av Segmos 30 fotare, här följer Calles text om båten:

Köpte båten i våras och har fram till den 1 december, då den togs upp, kört ca 170-timmar och 4500 NM. Hittills mkt nöjd! Vi har haft lite andra hyttbåtar tidigare såsom TG och Örnvik men landade i att de inte riktigt pallade trycket ”off-season”. Kom ihåg en gång när vi i december skulle iväg på middag och tog vår TG7200. Vi hade sett på vädret att det skulle blåsa en del, men beslutade oss för att åka. Både jag och min fru seglar så är vi vana med lite varierande väder. Vi förlitade oss också på båten som har rykte om sig att vara sjövärdig.  
Med radar gav vi oss ut i mörkret, det var snöväder och ca 16 m/s i medelvind. Vi kom från Jungfrufjärden och rundade upp vid Klacknäsgrynnan. Vi fick då den nordliga sjön mot oss och var tvungna att kryssa över Namdöfjärden för att inte att ta in sjö på det öppna fördäcket. När vi kom fram till Runmarö, som var vår slutdestination, kunde jag konstatera att skrovet var knäckt babord fram. Om än lite, så ändå knäckt. Det sipprade in vatten. Efter den resan bestämde vi oss för att vi behövde något mer tåligt 🙂 Började då kolla Segmo, Smuggler och Boghammar. 
Sedan vi tog över båten har jag utrustat den med radar och nosgummi. Att kunna stäva mot bryggor och öar är mkt praktiskt. Radar är också den enda hjälpmedel som jag förlitar mig på vid mörker och dålig sikt. Inne har jag uppdaterat med ny klädsel, flexiteak och den gamla galonen är utbytt mot alcantara. Utöver plotter med radaroverlay har jag en ”Platta” där jag kör Seapilot. Detta för att få en bättre överblick och kunna planera rutten under gång. Den ger också AIS via mobilnätet samt att jag får upp vind och vindriktning. I motorrummet sitter en Kad42. Jag uppskattar att det är en helmekanisk motor (hade en Tamd73 i en annan båt där jag fick byta databox 2ggr) så jag kommer hålla efter den och hoppas den tuffar på många år framöver. 
Hittills mycket nöjd med båten, den gör jobbet väl och är ännu inte ”knäckt” 🙂