Tankrenovering på admins 24

Detta är en dokumentation på renovering av orginal plasttank på en smuggler 24 som tillhör admin.

Min 24:a från 1988 har inte tunnel eller luftslang i botten så den ser annorlunda ut mot de 24or som jag sett bilder på, min har tex inte isolering mellan plasttank och skrov utan är plastad direkt mot skrovet då kan man ju undra om man verkligen behöver ta bort gamla tanken men det visar sig att plasten är helt indräkt i bensin så när man försöker bända och bryta loss bitar av tanken så sipprar det ut bensin. När man gjorde denna konstruktion var bensinen helt fri från etanol och det material som användes polyester klarade av bensinen men när bensinbolagen började blanda i etanol i bensinen började tankarna lösa upp sig och det blev en form av invändig böldpest tanken flagnar och bensin tränger in i polyesterplasten. Nu för tiden tillverkar man tankar i vinylester som ska klara av dagens bensin själv är jag lite lite skeptisk men det är bara min högst personliga uppfattning och jag har säkert fel i detta i vilket fall som helst så blev mitt val en rostfri tank och det har jag inte ångrat jag har även gjort tanken helt servicevänlig med några enkla grepp kan jag enkelt lyfta ur tanken och men relativt stor manlucka kan jag enkelt rengöra.

Botten på tanken när bensinen är urpumpad
Torkpappret från botten av tanken
Bakkant på tanken, notera sprickorna i gelcoaten
Tydligt bevis på at gelcoaten flagnar
Innan sågningen börjar
Då min tank inte går så långt föröver tänkte jag att jag skulle slippa plocka ut inredningen
Efter att ha provat olika verktyg för håltagning visade sig tigersågen var effektivast i den tjocka plasten.
Då jag vill göra en öppningsbar lucka vill jag inte göra för stort hål i durken
Tanken är plastad i sektioner med dessa skarvar
Bensin sipprar ut ur matrerialet när man bryter loss det
Här ser man hur sektionerna är sammanfogade

Bräckjärnet ett av de ovärderliga verktygen i arbetet
En bit på vägen, även om man inte ser ljuset i tunneln så börjar man i alla fall se tunneln
Sista biten kvar under aktersoffan
Nya tanken levererad
Klar för målning
Klart att lägga i nya tanken
Tanken på plats
Avluftning i framkant och påfyllning bak i manluckan
Däcksförskruvningen på akterdäck
Kopplat och klart.
På med locket.
Allt klart, som om inget hade hänt!

Nya tanken på plats och allt klart. Denna lösning på tankbyte gjordes med tanke på att slippa riva ut hela inredningen och slippa plasta upp en ny durk, lösningen blev en mindre tank men med möjlighet att utöka med med en extra tank om så önskas. Med tanklocket på akterdäck underlättas tankning med extra dunk om så skulle behövas.

Hela kalaset gick på i runda slängar 12K med allt runtom material slangar däcksförskruving aluminiumprofiler och virke till lucka mm. mm.