Segmobåtars historia

Segmobåtar är det varv som har tillverkat flest antal Smuggler och har haft en viktig roll i Smugglers historia är det därför angeläget att få information och fakta om Segmo, vill ni bidra med sådan är ni välkomna att skriva till info@smuggler.nu

Hittills inkommen fakta:

  • 1967 börjar Segmobåtar att tillverka Smuggler 28 i ledning av Lennart Pettersson (Segmopelle) i Björkby gård norr om Uppsala
  • under åren 1967-1995 bygger Segmobåtar Smuggler 18, 21, 24, 28 i hundratal (exakt fakta önskas)
  • i mitten av -90 talet utvecklar man en coupémodell som man kallar Segmo 30 xl Smuggler, en modell som bygger på 28ans skrov och som senare kom att ändras till ett eget skrov och bytte då namn till Segmo 30
  • 1995 i december upphör samarbetet mellan Smuggler marine (som äger rättigheterna till Smuggler) och Segmobåtar och tillverkningen av Smuggler avslutas.
  • Januari 1996 byggs pluggen till Segmo 30 
  • Mars 1996 provkördes första Segmo 30
  • Segmo båtar har även byggt 2 stycken Smuggler 18 (sålda som Segmo 18), detta år 2008, formarna och rättigheterna släpptes tidigt 70 tal när Monark byggde båtarna. ”Gavs bort till Sportbåtsverige”.
  • Fram till 2014 fortsätter tillverkningen av egna modeller av Segmo båtar 30, 31, 23, 17
  • Idag heter firman Segmo Plast AB.
    Tillverkning,renoveringar med glasfiber utförs. Lika så monteringar av t ex motorer utförs. Även tillverkning av Väddösnipan görs där. Segmo Plast AB tillhandahåller alla formar till Segmo båtar samt en del formar tillhörande Smuggler.
  • 2019 tillverkas en båt som man kallar Segmo 32 HT (Fenix)

(OBS texten är ungefärlig och ej bekräftad, rättelser och mer fakta önskas)